Leader Varsin Hyvä järjesti matkailutyöpajan, jossa pohdittiin maaseutumatkailun kehittämistä, trendejä ja tulevaisuutta. Tilaisuuden alussa yhdistyksen toiminnanjohtaja Pia Poikonen pohti muun muassa, mikä on kokemuksen ja elämyksen ero matkailussa. Poikonen listasi Suomen matkailun hyviä puolia, joita ovat muun muassa rauha, puhdas ruoka, turvallisuus ja ainutlaatuinen luonto.
Yhdistyksellä on parhaillaan käynnissä FinEst Countryside -hanke, joka on kahden virolaisen Leader-ryhmän ja Varsin Hyvän yhteinen kansainvälinen hanke. Hankkeen puitteissa järjestetään jatkossa seminaareja matkailuun liittyen. Hankkeessa muun muassa kartoitetaan vielä tuntemattomia matkailukohteita. Hankkeesta voit lukea lisää tietoa Varsin Hyvän verkkosivuilta.
Ilman hyviä verkkosivuja, yritystä ei ole olemassa
Turun ammattikorkeakoulun Telle Tuominen kertoi seminaarin puheenvuorossaan elämyksellisyydestä ja kokemuksellisuudesta matkailussa. Tuominen kertoi, että elämyksellisyys on matkailussa melko tuore käsite, sillä siitä on puhuttu vasta 90-luvun puolivälistä lähtien. Tuominen käsitteli esityksessään mm. palvelun ja elämyksen eroja matkailussa ja markkinoinnissa? Hän kertoi, että verkkoviestinnästä on tullut kaikkein tärkein ostopäätöksen tekijä matkailussa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ilman laadukkaita verkkosivuja koko yritystä ei monelle asiakkaalle ole olemassa. Tuominen painotti, että verkkosivuilta täytyy löytyä linkitykset alueen muiden palveluiden äärelle. Linkitykset ovat tärkeitä, sillä hakukoneet arvostavat linkkejä sisältäviä sivustoja. Hyvät kuvat ovat myös monesti ratkaisevassa roolissa. Työmatkustaja voi etsiä kuvien ja videoiden kautta tietoa majoituksen latauspistokkeiden tai esimerkiksi hiustenkuivaajan olemassaolosta. Verkkosivuilta täytyy löytyä myös perustiedot kohteen sijainnista karttoineen ja hintatietoineen.
Matkailijalla on todettu löytyvän viisi vaihetta matkustamisessa: unelmointi, suunnittelu, varaaminen, kokeminen, jakaminen ja muistelu. Kaikki nämä vaiheet kannattaa rakentaa matkailijalle mahdollisimman helpoksi, jotta asiakkaat löytävät matkailupalveluiden äärelle.
Matkailijat toimivat nykyään itse markkinointikanavana ja puskaradiona jakaessaan kuvia sosiaaliseen mediaan omasta lomastaan. Kuvien ottaminenkin kannattaa Tuomisen mukaan tehdä helpoksi asiakkaalle. Majoituspaikassa kannattaa olla jokin paikka ja tausta, jossa lukee missä ollaan. Tämä kuvausseinä tuo paikalle sitten mahdollisesti uusia vierailijoita.
Ensivaikutelma on myös ratkaisevassa roolissa asiakkaan näkökulmasta. Missä kunnossa piha on? Miten palvelu saavutetaan? Miten palvelutapahtuma hoidetaan? Miten jälkipalvelu hoidetaan? Henkilökuntaa kannattaa hyödyntää palvelun testaajana, jotta henkilökunta tietää mitä he myyvät ja miten jokin tarjottava palvelu toimii käytännössä.
Naapurin kanssa yhteistyötä
Visit Naantalin kertoi puheenvuorossaan, että matkailuyrittäjän tulee panostaa varaamisen vaivattomuuteen. Yrittäjän tulee varmistaa, että asiakas ensinnäkin löytää yrityksen netistä. Varaamisen yhteydessä tulee tarjota erilaisia tuotteita ja lisäpalveluita asiakkaalle. Rautiainen kehottaa myös tekemään yhteistyötä naapureiden kanssa, eli naapurin tarjoamat palvelut kannattaa listata myös omalle sivustolle. Rautiainen kannustaa myös rakentamaan top 5 tai top 10 listoja aktiviteeteista, joista asiakas voi katsoa mitä lomalla voi tehdä. Näin lomailu on asiakkaan kannalta mahdollisimman vaivatonta. Aidot elämykset ja aktiivilomat ovat tällä hetkellä suosittuja.
Teksti ja kuva: Anssi Ketonen, haloomaaseutu.fi