Haloo maaseudun joulukalenterin kaikki 24 viestintävinkkiä nyt yhdessä artikkelissa!

Jaa juttu somessa!

 

Tervetuloa Haloo maaseudun viestintäjoulukalenterin pariin! Tähän artikkeliin on koottu kaikki Haloo maaseudun joulukalenterin 24 viestintävinkkiä, jotka jaettiin joulukuussa 2022 Haloo maaseudun Instagram-tilillä ja Facebook-sivulla. 

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

Nyt on hyvä aika varata kalenterista pieni hetki ensi vuoden viestinnän suunnittelulle. Jos et ole vielä koskaan tehnyt viestintäsuunnitelmaa, hahmottele ensin viestintästrategia. Viestintästrategian tulee tukea organisaation strategiaa ja edistää sen päämäärää. Viestintästrategia kertoo, mihin tähdätään isossa kuvassa ja se voi sisältää myös arvot, joihin viestintä nojaa.

Viestintästrategia tehdään yleensä useammaksi vuodeksi ja tarkempi viestintäsuunnitelma vuosittain. Viestintäsuunnitelmassa kerrotaan, miten strategiassa olevia tavoitteita toteutetaan konkreettisesti. Suunnitelmassa voidaan määritellä esimerkiksi viestinnän työnjako, budjetti, kanavat, kampanjat ja seuranta.

Lisää ohjeita löydät Haloo maaseudusta!

Tarkista oikeinkirjoitus!

Joudutko joskus miettimään, miten jokin sana kirjoitetaan? Luultavasti joudumme kaikki, sillä suomen kieli on täynnä hankalia sanoja! Mikä kirjoitetaan yhteen ja mikä erikseen? Milloin käytetään pitkää ja milloin  lyhyttä viivaa? Tarkista hankalien sanojen oikeinkirjoitus Kielitoimiston sanakirjasta ja tallenna se vaikka selaimesi kirjanmerkkeihin.

PS. Viestintää saavat tehdä muutkin kuin täydelliset kielitietäjät. Viesti menee kyllä eteenpäin, vaikka kirjoittaisi vahingossa eteen päin.

Tutustu maksuttomiin kuvapankkeihin!

Viestinnässä tarvitaan usein kuvituskuvia, joilla yleisön huomio saadaan kiinnitettyä. Toisten ottamia kuvia ei saa koskaan hyödyntää ilman lupaa, mutta Internetissä on useampia kuvapankkeja, joista voi ladata maksuttomia kuvituskuvia, esimerkiksi:

Vakuuta etänä!

Teetkö töitä Teamsillä, Zoomilla, Google Meetillä tai jollain muulla etäpalaveripalvelulla? Nappaa tästä muutama vinkki seuraavaan kokoukseen:

  • Laita aina kamera päälle, kun puhut. Muista myös asettaa kamera kasvojesi korkeudelle ja varmista, että valaistus on riittävä!
  • Jos vaivaannut omasta kuvastasi, piilota se! Kokoukseen keskittyminen saattaa olla helpompaa, jos et koko ajan seuraa omia ilmeitäsi ja eleitäsi.
  • Lisää kuvasi tai logosi käyttäjäprofiiliisi. Pelkät nimikirjaimet eivät jää mieleen!
  • Äänenlaatu on vielä tärkeämpi asia kuin kuvanlaatu. Voit testata käytettävissä olevien mikrofoniesi eroja avaamalla esim. Teams-kokouksen yksin ja tallentamalla sen. Näin pystyt jälkikäteen kuuntelemaan, minkä mikrofonin kanssa ääntäsi on miellyttävintä kuunnella.

Järjestä hyvä etäkokous!

  • Jos olet etäkokouksen järjestäjä, murra jää heti kokouksen alussa! Kun kaikki ovat kertaalleen olleet äänessä ja näkyvissä, kynnys avata kamera uudelleen on paljon matalampi.
  • Kerro heti kokouksen alussa, toivotko muiden käyttävän kommentteihin ja kysymyksiin chattia vai mikrofoneja.
  • Tutustu kokousasetuksiin jo ennakkoon. Jos paikalle on tulossa paljon väkeä, ei kannata jättää ilmoituksia päälle siitä, kuka milloinkin liittyy joukkoon. Kokousasetuksista pystyt myös tarvittaessa sulkemaan osallistujien mikrofonit!
  • Jos teet esim. Power Point -esityksen, muista vaihtaa sivua tarpeeksi usein! Etänä esitettäviä dioja kannattaa visualisoida normaalia enemmän. Jos tekstiä on paljon, se kannattaa jakaa useammalle sivulle, ettei yleisö joudu tuijottamaan samaa sivua montaa minuuttia. 
  • Kun jaat materiaalia, kannattaa jakaa aina yksittäinen ikkuna koko näytön sijaan. Jos kuva silti pätkii, kannattaa pienentää näytön tarkkuutta.
  • Muista tauot! Etänä kokouksiin keskittyminen on vaikeampaa kuin paikan päällä. Ihmiset keskittyvät intensiivisesti etäkokouksiin vain puolisen tuntia kerrallaan, joten taukoja kannattaa pitää vaikka 45 minuutin välein. 

Huomioi teemapäivät!

EU:n maaseuturahaston tuella toteutettiin Suomessa kuluvalla ohjelmakaudella yli 7 000 hanketta, joiden kautta suomalaiseen maaseutuun investoitiin lähes 200 miljoonaa euroa. Näissä hankkeissa tehtiin yhteensä 2,6 miljoonaa tuntia talkoita, sillä sellainen Suomi on – yhteiseen hiileen puhaltava, ahkera ja innovatiivinen maa! Hyvää itsenäisyyspäivää! Tänään juhlitaan ja huomenna taas jatkuu työ paremman Suomen puolesta.

Tänään on hyvä päivä kertoa omassa viestinnässä, miksi Suomi on tärkeä juuri teille tai miten te kehitätte Suomea. Suurimpien juhlapäivien lisäksi kalenteri on nykyisin täynnä erilaisia teemapäiviä, joista voi olla apua oman viestinnän suunnittelussa. Esimerkiksi Sosten sivuilla on listattuna sekä kansallisia että valtakunnallisia teemapäiviä.

Osallistu viestintäfoorumiin!

Tänään kokoonnumme Uuteenkaupunkiin Haloo maaseudun viestintäfoorumiin. Ilmoittautuminen on jo päättynyt, mutta etäyhteydellä pääsee vielä osallistumaan. 

Ohjelma klo 13.00 – 15.30

  • Avaussanat: Janica Vilen, Haloo maaseutu! -viestintähanke
  • Avaimet toimivaan mediayhteistyöhön: Ulla Kallio, Leader Ravakka ja Teija Uitto, Laitilan Sanomat ja Uudenkaupungin Sanomat
  • Koulutus viestinnän välineenä: Petri Puustinen, Vehmaan maaseutupalvelut
  • Podcastit ja tietokirjat viestinnän tukena: Varsinais-Suomen kyläasiamies Tauno Linkoranta
  • Kahvitauko
  • Tiedon visualisointi ja maaseuturahaston uusi ilme: Janica Vilen, Haloo maaseutu! -viestintähanke
  • Loppukeskustelu ja viestintäverkoston kehittäminen

Hyppää mukaan podcastien maailmaan!

Eilisessä Haloo maaseudun viestintäfoorumissa Varsinais-Suomen kyläasiamies Tauno Linkoranta suositteli kokeilemaan podcastien tekoa. Varsinais-Suomen Kylät on tehnyt kuusi podcast-jaksoa, jotka julkaistiin juuri silloin, kun Suomessa oli koronan vuoksi tiukat kokoontumisrajoitukset. Kylätoimijoiden kattojärjestö oppi omasta projektistaan ainakin sen, että hyvä pituus jaksolle on noin 15–20 minuuttia ja sen, että markkinointiin pitää panostaa, jos haluaa löytää kuulijoita. Jos innostuu kokeilemaan oman podcastin tekoa, kannattaa kiinnittää huomiota tilan akustiikkaan, sillä esimerkiksi toimistotilojen ilmastointilaitteiden hurina saattaa kuulua lähetyksessä yllättävän häiritsevänä. Lisäksi kannattaa varata aikaa jaksojen litterointiin tai varata rahaa budjetista siihen, että litteroinnin voi tilata ulkopuolelta. Saavutettavuuden vuoksi kaikista podcasteista on nimittäin oltava nykyisin tekstivastine. 

Varsinais-Suomen kylien podcastit ovat kuunneltavissa Soundcloudissa ja ne löytyvät myös yhdistyksen omilta sivuilta.

Haloo maaseutu järjesti koulutuksen podcastien teosta helmikuussa 2021. Koulutuksen tallenne on edelleen katsottavissa Haloo maaseudun sivuilla.

Visualisoi tietoa helpommin ymmärrettävään muotoon

Tiedon visualisointi voi auttaa hahmottamaan esimerkiksi isoja kokonaisuuksia, numeraalista tietoa, monimutkaisia rakenteita, muutosta tai etäisyyttä. Se on myös keino tutkia tietoa ja viestiä siitä eteenpäin. 

Kun lähdet visualisoimaan tietoa, mieti ensin, mitä haluat katsojan ymmärtävän kuvan avulla ja valitse esitystapa sen mukaan. Viivakuviolla saa esitettyä helposti trendejä. Pystypylväskuviolla on helppo kuvata määriä ja niiden vaihtelua. Piirakkakuvion avulla pystyy vertailemaan jonkin kokonaisuuden osia ja koropleettikartalla voi kuvata alueellisia ilmiöitä.

Kun olet valinnut esitystavan, yritä saada kuvasta mahdollisimman helposti ymmärrettävä ja lisää mukaan otsikko, joka tiivistää visualisoinnin tärkeimmän tiedon. Tarkoitus on saada yleisö innostumaan visualisoinnin esittämästä tiedosta eikä hienosta kuvasta. Väreihin ja kontrasteihin kannattaa kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota, jotta kuvasta saa mahdollisimman saavutettavan.

Muista myös, että visualisointi ei ole koskaan todellisuuden objektiivista esittämistä. Sen avulla on helppoa vaikuttaa mielikuviin ja esimerkiksi perinteisen viivakuvion mittasuhteita muuttamalla sama asia voidaan saada näyttämään hyvinkin erilaiselta. 

Maksuttomia visualisointityökaluja löytyy netistä useampia, esimerkiksi Datawrapper, Canva ja Looker Studio. Myös esimerkiksi Power Pointilla, Excelillä ja Power BI:lla pystyy tekemään monenlaisia visualisointeja. 

Panosta mediatiedotteisiin!

Sanotaan, että tiedote on yhtä hyvä kuin sen otsikko. Toimituksiin tulee paljon sähköpostia, joten hyvällä otsikolla varmistat, että toimittajat myös lukevat tiedotteesi. Mene suoraan asiaan ja ole ytimekäs. Jos tiedote mahtuu yhdelle liuskalle, sen voi kirjoittaa suoraan viestikenttään. Tiedotteeseen voi lisätä myös valmiita kommentteja. Ne säästävät toimittajien työaikaa. Muista lisätä loppuun yhteystiedot ja liitä mukaan laadukas kuva sekä kuvateksti ja kuvaajan nimi. Tiedotteet kannattaa lähettää aina toimituksen yhteiseen postiin, jotta viestisi ei jää lukematta siksi, että joku tietty toimittaja ei ole tavoitettavissa. Paras aika tiedotteen lähettämiselle vaihtelee eri medioissa. Tutustu siis oman alueesi medioihin ja kysy suoraan, milloin ja missä muodossa he toivovat tiedotteita. Jos haluat toimittajan paikalle tapahtumaasi, kannattaa olla ajoissa liikkeellä ja soitella rohkeasti perään lähempänä tilaisuutta, jos vastausta ei ole kuulunut. 

Valitse kanavat kohderyhmäsi mukaan!

Laadukas viestintä koostuu suunnittelusta, sisällöntuotannosta, vuorovaikutuksesta ja onnistumisen seurannasta. Vaikka tekisit kuinka mielenkiintoista sisältöä, sillä ei ole vaikuttavuutta, jos se ei tavoita oikeaa kohdeyleisöä. Viesti siis siellä, missä kohderyhmäsi on!

Innowisen sivuilla on julkaistu Sosiaalisen median tilastot ja käyttö Suomessa: somekatsaus 07/2022, jonka mukaan yli 55-vuotiaille suomalaisille pääasiallinen uutislähde on televisio, kun taas sitä nuoremmat ikäluokat tavoittaa nykyään parhaiten verkosta ja sosiaalisesta mediasta. Tällä hetkellä nopeimmin kasvava some-palvelu on TikTok, joka on erityisesti nuorten suosiossa. Myös Instagramin käyttö on kasvussa – kaikissa ikäluokissa. Twitterin käyttö oli jo kääntynyt Suomessa tasaiseen laskuun, kunnes Ukrainan sota sai ihmiset palaamaan sen pariin.

Leiki tarroilla ja giffeillä!

Erityisesti Instagramissa tarinat heräävät eloon tarrojen ja giffien avulla. Valmiita vaihtoehtoja on kosolti, mutta lisäksi niitä voi tehdä itse! Esimerkiksi osoitteessa Giphy.com pystyy tekemään monenlaisia tarroja ja giffejä omasta logosta tai jostain muusta kuvasta tai videosta, johon on käyttöoikeus. Jotta omat luomuksensa saa ladattua Instagramiin, tulee tehdä omalle brändilleen maksuton hakemus tämän linkin kautta. Vastaus tulee yleensä vuorokauden kuluessa ja sen jälkeen pääset lataamaan luovuutesi hedelmät kaiken kansan saataville. 

Ota vuosikello käyttöön!

Vuosikello on työkalu, jonka avulla voit suunnitella viestintää niin, että näet koko vuoden suunnitelmat yhdellä silmäyksellä ja vältyt päällekkäisyyksiltä. Vuosikello on helppo jakaa myös eteenpäin, jotta koko tiimi ja mahdolliset sidosryhmätkin tietävät, mitä milloinkin viestitään.

Isompia viestinnän teemoja kannattaa jakaa kampanjoiksi, joita voi toteuttaa esimerkiksi neljä vuodessa. Lisäksi vuosikelloon voi lisätä kuukausittaiset, viikottaiset ja vaikka päivittäisetkin työt.

Vuosikello voi olla yksinkertainen kuukausitaulukko, mutta sen voi myös visualisoida yksityiskohtaisemmin. Esimerkiksi Plandiscin sivuilla suunnitelmat saa kirjattua vuoden kiertoa kuvaaville renkaille. Plandiscin maksuttomassa versiossa on mahdollista lisätä kolme rengasta, joista yksi voisi kuvata vaikka sisäistä viestintää, toinen ulkoista viestintää ja kolmas vaihtuvia viestintäkampanjoita. Maksullisessa versiossa renkaita saa enemmän ja koko suunnitelman pystyy jakamaan tiimille interaktiivisena esimerkiksi Teamsin kautta.

Lähetä joulukirje!

Myöhästyitkö tarjoushintaisten joulukorttien lähettämisestä? Ei haittaa! Nyt sinulla on joulukortin sijaan mahdollisuus rustata oikein kunnon kirje! Joulukirje on hyvä tapa summata kulunutta vuotta niin sisäisen kuin ulkoisenkin viestinnän näkökulmasta. Kirje oman organisaation jäsenille voi vaikuttaa yhteisön ilmapiiriin, viihtyvyyteen, sitoutumiseen ja tehokkuuteen, sillä sisäinen viestintä lisää yhteisön jäsenten tyytyväisyyttä. Kirjeellä on henkilökohtainen sävy. Vaikka se olisi lähetetty samanlaisena kymmenille ihmisille, se huomataan varmasti paremmin kuin “sisäinen tiedote loppuvuodelle”. Kirje toimii hyvin myös ulkoisen viestinnän välineenä. Mitä haluaisit kertoa sidosryhmillesi ja yhteistyökumppaneillesi tästä vuodesta? Kerro se kirjeessä! Jouluisia kirjepohjia löytyy esimerkiksi osoitteesta Canva.com. 

Hyödynnä kollegojen tukea!

Viestintäteemojen pallottelu yhdessä kollegojen kanssa on sekä inspiroivaa että hyödyllistä! Viestijöillä on oma ammattijärjestö Viesti ry, joka toimii Akavan Erityisalojen alla. Järjestöllä on paljon koulutuksia ja webinaareja viestinnän eri aiheista ja lisäksi tarjolla on tietoa viestinnän trendeistä ja esimerkiksi palkkauksesta. Osoitteessa Viesti.fi on paljon materiaalia, jota pystyy hyödyntämään, vaikka ei olisikaan Viesti ry:n jäsen. Kannattaa käydä tutustumassa! 

Lisäksi Suomessa toimii valtakunnallinen yhdistys nimeltä Julkisen alan viestijät (JAT). JATin jäsenet työskentelevät viestinnän tehtävissä koko- tai osa-aikaisesti esimerkiksi valtiolla, kunnissa, ja kolmannella sektorilla. JAT toteuttaa viestinnän ala -tutkimuksia ja järjestää vierailuja julkisiin organisaatioihin. Suurin osa tapahtumista on webinaareja, joihin on helppo osallistua joka puolelta Suomea. Jos siis teet viestintää julkisella puolella, kannattaa käydä tutustumassa JATin toimintaan yhdistyksen omilla sivuilla

Ole valmiina kriisiviestintään!

Sanotaan, että maineen rakentaminen kestää 20 vuotta, mutta sen menettäminen viisi minuuttia. Sanotaan myös, että paras kriisi on ennaltaehkäisty kriisi. Kaikkeen ei voi koskaan varautua, mutta mahdollisten kriisitilanteiden hoitamiselle kannattaa olla sovittuna valmis suunnitelma ja komentoketju. Kun on tiedossa, kuka tekee päätökset ja kuka vastaa viestinnästä kriisin tullen, ollaan jo otettu yksi askel. 

Tehokas, aktiivinen ja oikea-aikainen viestintä on tärkeä osa kriisin hallintaa – mutta vain yksi osa. Parhaaseen lopputulokseen päästään hyvällä ja ripeällä sisäisellä yhteistyöllä, ja joskus voi toki turvautua ulkopuoliseenkin apuun. Viestintä kannattaa aina, vaikka vastauksia ei vielä olisikaan. Jos selvitystyö on kesken, voi viestiä siitä, että kriisi on tunnistettu ja kertoa, mitä sen ratkaisemiseksi tehdään ja millä aikataululla. Virheelliset tiedot kannattaa pyrkiä oikaisemaan heti. Jos olet mokannut, muista pyytää anteeksi! Kriisiviestinnässä tärkeää on luotettava, lämmin ja inhimillinen sävy.

Se, että viestintää tekee aktiivisesti koko ajan, auttaa myös kriisin keskellä. Kun viestintävälineet ja toimintatavat ovat hallussa, niitä pystyy hyödyntämään ripeästi myös kriisin tullen. Siksi ihan tavanomainen viestinnän suunnittelu ja siihen panostaminen auttavat myös kriisien kohtaamisessa. Varmista siis, että medialistasi on ajan tasalla ja että oikeilla henkilöillä on oikeudet ja kyky päivittää esimerkiksi verkkosivuja ja some-tilejä.

Liity mukaan Haloo maaseudun viestintäverkostoon!

Haloo maaseutu -viestintähanke järjestää neljä kertaa vuodessa Varsinais-Suomen maaseutuverkostolle suunnatun Viestintäfoorumin eri puolilla maakuntaa. Toiminnan tavoitteena on verkostoitua ja oppia viestinnästä ammattilaisilta sekä toinen toisiltamme. 

Tilaisuuksien lisäksi keskustelua käydään maaseudun kehittäjien omalla verkostoalustalla osoitteessa Maaseutuverkosto.fi, jossa Haloo maaseudun viestintäverkostolla on oma keskusteluryhmä. Käy siis rekisteröitymässä maaseutuverkoston uudelle alustalle ja liity mukaan keskusteluun! 

Keskusteluryhmässä voi jakaa tietoa esimerkiksi tulevista viestintäkampanjoista, joihin toivoo verkoston tukea. Ryhmässä voi kysellä muiden kokemuksia esimerkiksi viestinnän työkaluista tai pallotella ideoita tulevista tempauksista. Tervetuloa mukaan keskustelemaan!

Tiedota joulun hiljaisina välipäivinä!

Uudenkaupungin Sanomien ja Laitilan Sanomien päätoimittaja Teija Uitto oli 7.12. puhumassa Haloo maaseudun Viestintäfoorumissa mediayhteistyöstä. Päätoimittajan mukaan toimituksissa on usein hiljaista joulun välipäivinä ja heinäkuussa. Uutiskynnys vaihtelee joka päivä sen mukaan, mitä maailmalla tapahtuu ja mitä kaikkea toimitus saa tietoonsa. Siksi hiljaisina hetkinä pääsee usein läpi sellaisetkin tiedotteet, jotka arkikiireen keskellä voisivat jäädä suurempien uutisten jalkoihin. Toimituksille kannattaa tehdä myös valmiita listoja sellaisista juttuvinkeistä, joihin toimittajat voivat tarttua silloin, kun uutisrintamalla on hiljaista.

Mittaa ja analysoi!

Viestinnän tehokkuutta ja tuloksia kannattaa analysoida säännöllisesti, jotta viestintää osataan kehittää haluttuun suuntaan. Ja analysointia varten tarvitaan mittareita! 

On suhteellisen helppoa mitata, kuinka moni on nähnyt julkaisun sosiaalisessa mediassa tai kuinka moni media julkaisi lähetetyn tiedotteen, mutta esimerkiksi mielikuvan muutoksen mittaaminen on jo vaikeampaa. Määrälliset mittarit kannattaakin ottaa käyttöön heti, koska ne ovat hyvää materiaalia laadulliselle mittaamiselle. Laadullista mittaamista kannattaa suunnitella omassa strategiassa olevien tavoitteiden pohjalta. Mittaa siis sitä, mitä tavoittelet – ja toisaalta määrittele tavoitteesi täsmällisesti niin, että niiden saavuttaminen on mitattavissa tietyllä ajanjaksolla. 

Viestinnän mittaamiseen kannattaa hyödyntää ainakin verkkoanalytiikkaa ja mediaseurantaa sekä mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi brändi-, kohde- ja sidosryhmätutkimuksia. Verkkoanalytiikkaa tarjoaa esimerkiksi Google Analytics tai Matomo, joka säilyttää datan EU:n sisällä. Mediaseurantaa tarjoavat Suomessa muun muassa Meltwater ja Retriever. Tutkimuksia toteuttavat monet viestintätoimistot, esimerkiksi maaseutuverkoston käyttämä Kaskas. Vaikka ei olisi mahdollisuutta ostaa ulkopuolista apua, yritysten sivuilla kannattaa vierailla saadakseen ideoita omaan tekemiseen!

Osallistu Lounaistiedon Aluetietofoorumiin!

Lounaistiedon vuoden päätapahtuma Aluetietofoorumi järjestetään maaliskuussa 2023 yhteistyössä Varsinais-Suomen liiton kanssa. Aluetietofoorumi on vuosittainen kaikille avoin sidosryhmätilaisuus, jossa käsitellään paikkatietoon ja avoimeen dataan liittyviä ajankohtaisia aiheita vuosittain vaihtuvalla teemalla. Tilaisuus on suunnattu paikkatiedon tuottajille ja hyödyntäjille, dataa työssään tavalla tai toisella käyttäville ja kaikille muillekin kiinnostuneille! Lue lisää Lounaistiedon sivuilta.

Lounaistiedon sivuilla on muutenkin paljon mielenkiintoista materiaalia viestinnän näkökulmasta. Lounaistiedon karttapalvelussa pystyy tekemään karttoja vaikka omille sivuille upotettaviksi. Tilastoista löytyy paljon mielenkiintoista tietoa esimerkiksi Varsinais-Suomen väestön kehittymisestä, työllisyydestä, matkailusta ja jopa ilmastopäästöistä. Dataportaalista taas pystyy hakemaan avointa ja reaaliaikaista dataa Lounais-Suomen alueelta omilla hakusanoilla. 

Lue, mitä Haloo maaseudun Viestintäfoorumissa puhuttiin!

Haloo maaseudun Viestintäfoorumi järjestettiin Uudenkaupungin etätyötila Messissä 7. joulukuuta. Haloo maaseudun sivuilla julkaistuun artikkeliin on koottu parhaita paloja päivän keskusteluista ja kaikki foorumissa nähdyt esitykset pdf-muodossa. Päivän aikana kuultiin muun muassa toimivasta mediayhteistyöstä, podcasteista ja tietokirjoista viestinnän välineenä sekä tiedon visualisoimisesta. 

Ota kultainen leikkaus, valo ja tarkennus haltuun kuvatessa

Kuvien merkitys viestinnässä on valtava! Hyvä kuva voi olla monenlainen, mutta muutama perusvinkki kannattaa pitää mielessä. 

Kultainen leikkaus on hyvä tapa kiinnittää katsojan huomio kuvassa oikeaan paikkaan. Kultaisessa leikkauksessa kuvan leveys jaetaan kahteen osaan sillä tavalla, että lyhyemmän osan suhde pidempään on sama kuin pidemmän osan suhde koko leveyteen. Oikean kohdan jakolinjalle löytää helpoimmin jakamalla kuvan leveyden luvulla 1,618. Kultaista leikkausta yksinkertaisempi, mutta vastaava sommittelutapa on jakaa kuva kolmeen osaan sekä pysty- että vaakasuunnassa. Kun kuvassa on yhdeksän osiota, tarkennettava kohde sijoitetaan ruudukossa leikkauskohtaan, esimerkiksi ylimmän vaakalinjan ja ensimmäisen pystylinjan leikkaukseen. Ruudukon saa näkyviin useimpien kameroiden asetuksista.

Tarkista, että kuvan horisontti on suorassa. Kannattaa myös katsoa, ettei kuvattavan pään takana ole mitään häiritsevää, esimerkiksi puuta tai lyhtypylvästä. Yleensä tiukka rajaus toimii parhaiten, mutta toisaalta tyhjä tila voi olla kuvassa tehokeino. Jos kuvaat ihmisiä, älä katkaise kuvaa nivelten kohdalta. Varsinkin sellaiset kokovartalokuvat ovat usein hullunkurisia, jotka katkeavat nilkan kohdalta. 

Valo on valokuvaajan paras ystävä. Helpointa on kuvata niin, että valo osuu kuvattavaan etuviistosta. Siksi sisällä kuvaajan kannattaa asettua valon eli esimerkiksi ikkunan puolelle. Takaa tulevakin valo on kuvissa usein kaunis, mutta kuvaajalle paljon vaativampi. Suoraa auringonvaloa kannattaa välttää sillä se tekee myös varjoja ja voi polttaa kuvan puhki.

Perspektiiviä muuttamalla kuvaan saa usein mielenkiintoa. Mitä jos ottaisitkin kuvan lattian rajasta, olkapään yli tai suoraan ylhäältä päin? Myös väreihin kannattaa kiinnittää huomiota. Vastavärit tuovat kuvaan energiaa, musta dramaattisuutta ja valkoinen rauhaa. Värit myös heijastuvat kuvissa herkästi kasvoille. Esimerkiksi markkinoilla ei siis välttämättä kannata kuvata ihmistä keltaisen tai sinisen teltan alla, vaan pyytää kuvattava vaikka teltan eteen. 

Nykyisin jo puhelintenkin kameroilla saa todella hyviä kuvia, joten enää onnistuminen ei ole kalustosta kiinni. Riippumatta siitä, millaisella kameralla kuvaa, kannattaa aina tarkistaa, että linssi on puhdas. Automaattitarkennus toimii usein hyvin, mutta kannattaa myös opetella, miten saat valittua tarkennuspisteen itse omalla kamerallasi. 

Jos haluat ihmisen kanssa samaan kuvaan vaikka joulukuusen, ei kannata pyytää ihmistä kuusen viereen, vaan reilusti kuusen eteen, jotta saat kaiken mahtumaan samaan ruutuun.

Kun kuvaat ihmisiä, usein tilannekuva on luontevampi kuin poseeraus, mutta molemmille on aikansa ja paikkansa!

Tutustu maaseuturahaston uuteen ilmeeseen ja laadi oma graafinen ohjeistosi!

Maaseuturahaston visuaalinen ilme ohjelmakaudelle 2023–2027 on valmis ja siihen pääsee tutustumaan osoitteessa Maaseutu.fi.

Linkin takaa löytyy graafinen ohjeisto, asiakirjapohjia, uudet logot ja kuvituskuvia. Lisää materiaalia julkaistaan sitä mukaa, kun graafikot saavat sitä valmiiksi. Kannattaa kuitenkin huomioida, että tämän kauden aikana rahoituspäätöksen saaneissa hankkeissa noudatetaan vielä vanhaa graafista ohjeistusta. 

Onko omalla organisaatiollasi jo graafinen ohjeisto? Brändin vahvistumisen kannalta on oleellista, että esimerkiksi värimaailma, fontit ja graafiset elementit ovat tunnistettavia ja käytössä kaikessa viestinnässä. Graafisen ohjeiston pystyy helposti lähettämään myös esimerkiksi sidosryhmille ja mainossuunnittelijoille, jotta brändisi ilme pysyy samana myös ulkopuolisten käsissä.

Muista levätä!

Viestintä on luovaa työtä, joka luonnistuu parhaiten virkeänä. Muista siis välillä hengähtää ja levätä kunnolla, niin luovuutesi pääsee valloilleen taas, kun sen aika on. Oikein levollista joulun aikaa!

Jaa juttu somessa!